tirsdag 19. mars 2013

Hvor smart er egentlig en smarttelefon?


Som tittelen gjenspeiler, så er dette det store spørsmålet i dag. Jeg har altså nettopp blitt "velsignet" med en nesten ny smarttelefon. Og akkurat i dag har jeg en bestemt følelse av at telefonen er mye smartere enn meg! Den er for eksempel så smart at den, helt og fullstendig på egen hånd, har drevet og lastet ned gud vet hva for nærmere 300 kroner på en drøy uke! Nå høres kanskje ikke dette ut som spesielt mye, men for meg som stort sett bruker mobilen til å ringe, sende sms og spille musikk med er dette en hårreisende sum - særlig fordi jeg ikke aner hva jeg har bedt den om å gjøre!

Full av angst og med et storskala panikkanfall underveis, trykket jeg febrilsk på den blanke skjermen, for om mulig å skjønne hvordan jeg kunne få en oversikt over hva telefonen holdt på med. Under fanen "Programmer" fant jeg en hel liten smørbrødliste med "kjørende tjenester" som i følge telefonen ”viser og kontrollerer tjenester som kjører for øyeblikket”. Det hørtes jo lovende ut, så jeg scrollet (ja - jeg har lært hva ordet "scrolle" betyr - tenk det, Hedda!) nedover den, og det var da jeg skjønte at telefonen hadde MYE høyere intelligens enn meg!


Innstillinger (1 prosess og 0 tjenester)
DRM-innhold (1 prosess og 1 tjeneste)
Programvareoppdatering (1 prosess og 1 tjeneste)
Android-system (1 prosess og 1 tjeneste)
SyncmIDS (1 prosess og 1 tjeneste)
FotaClient (1 prosess og 1 tjeneste)
Digital klokke (1 prosess og 1 tjeneste)
Social Hub (1 prosess og 1 tjeneste)
AccuWeather.com (1 prosess og 1 tjeneste)
Yahoo! Finans (1 prosess og 1 tjeneste)
Ap mobile nyheter (1 prosess og 1 tjeneste)
E-post (1 prosess og 1 tjenester)
E-post ( en til, da går jeg ut fra…) (1 prosess og 2 tjenester)
Samsung-tastatur (1 prosess og 1 tjeneste)

Av den listen er det faktisk et par ting jeg vet sånn noenlunde hva er. Jeg vet for eksempel at Android er operativsystemet som jeg må ha for at telefonen skal virke. Jeg ser også at det ligger to e-post kontoer der, men hvorfor er jeg ikke helt sikker på, og om det kan koste meg i nærheten av 300 kroner, når jeg ikke har lest en eneste e-post på den hersens maskinen...? Det jeg også er skeptisk til er sånne ord som "Social Hub" - javel? Sosial, jeg? På mobiltelefonen? I think not! "AccuWeather.com" er et annet ord jeg stusser på. Hva er galt med yr.no, liksom? Har aldri sjekket været på mobilen heller, jeg! "Yahoo! Finans" ??? Hæh? Really? 

Etter å ha revet meg i håret en stund, innså jeg at jeg ikke en gang visste om jeg lette på riktig plass! Så da gjorde jeg kort prosess! Ut med batteriet og sim-kortet. Fram med den gamle, men fortsatt brukbare mobilen min, og voila! Jeg er igjen tilgjengelig på en langt mer ukomplisert måte enn for fem minutter siden! 

Det jeg lurer på nå, er om jeg egentlig trenger en smarttelefon? Har jeg behov for å kunne logge meg på facebook mens jeg venter på bussen? Eller lese mail mens jeg sitter på flyplassen på vei til en lenge etterlengtet ferie? Eller ta bilder av middagen min og sende til vennene mine? Eller filme den stakkaren som fikk alt for mye å drikke og legge klippet ut på youtube? Eller høre spillelister som jeg betaler 100 kroner måneden for å laste ned fra Spotify, selv om jeg har cd'en stående i hylla? Eller lese avisen mens jeg står i kassakø i matbutikken? 

Av og til - spesielt på sånne dager som denne - lengter jeg virkelig tilbake til et enklere liv! Selv om jeg innrømmer at all teknologien kan gi oss mange fortrinn, lurer jeg på om vi bruker den fornuftig? Og så lurer jeg på om det er sånn at jeg faktisk ta meg sammen og lære meg å bruke dette nye mediet? Er jeg helt nødt, liksom? 

Jeg bare spør... 

2 kommentarer:

  1. Ta av nett-tilgangen!!!! Så gjør den ikke ting på egen hånd. I tillegg kan du ta av "bakgrunnsdata", som stadig sender og mottar ting du ikke har bedt om... You can do it!

    SvarSlett
  2. Ja, det var det da... Finner liksom ikke helt ut hvor man skrur av denne nettilgangen. Guttene viser meg forskjellige steder hver gang. "Pass på data-roamingen," sier de. Eller de tar fra meg mobilen og knotter i vei, og sier: "Sånn! Nå har jeg ordnet det for deg!" Jo takk... Grrrrr... Bakgrunnsdata...? Hjææælp! I dag er jeg enig med gemalen din: Ny teknologi er noe herk!

    SvarSlett