torsdag 18. oktober 2012

Statusoppdatering i øsende regn.





Jeg bor i Stavanger og det er oktober. For de fleste som holder til på denne kanten av verden er det underforstått hva dette innebærer, men for den som kanskje ikke er like bevandret i kyst-Norges klima, skal jeg redegjøre for årstidens værforhold.
Det regner ute. Ikke en sånn liten skur, med en påfølgende vakker regnbue og fallende høstløv i sjarmerende, varme toner. Nei da. Det har regnet vedvarende hele dagen. Vent litt – sa jeg ”hele dagen”? Hele måneden, mente jeg. Når jeg tenker etter så har det visst regnet vedvarende i ca tre år! I tillegg blåser det, fra nord-vest, tror jeg. Nei, vent! Fra vest… Nei – fra sør… Sør-øst? Nord? Jeg gir opp! Vi har det vi kaller ”nordavind fra alle kanter”.

Dette gjør at vi vestlendinger har blitt et skikkelig gjennombarket folkeferd; jada – det var oss Bjørnson hadde i tankene da han skrev det som etter hvert har blitt til Norges nasjonalsang – jeg er helt sikker!
Når det gjelder ”fallende høstløv” – ikke narr meg til å le! Hvis man våger seg utendørs på en dag som denne, bør man i tillegg til å ha full oljehyre på, også utstyre seg med visir og arbeidshansker. Ellers vil bladene som vinden river og sliter av greinene, piske deg hudløs på et øyeblikk!

De grå ulldottene som akkurat nå farer over himmelen, får meg seriøst til å lure på hvor i alle dager de har tenkt seg hen i den farten? Hva er det som ligger der oppe i nordøst og lokker så voldsomt? Kanskje jeg en vakker (?) dag får svaret på akkurat det spørsmålet, men mest sannsynlig får jeg det aldri... 
Så dersom du har tenkt deg hitover i nærmeste framtid (og da snakker jeg ikke om dager, men måneder) så vet du hva du går til. Pakk det du har av vann- og vindtette klær og skotøy, og la for guds skyld paraplyen bli igjen hjemme! Er det noe vi har nok av, så er det vrengte paraplyer! 

Det stikker livsfarlige paraplyspiler opp av hver eneste søppelkasse, og mengden ødelagte paraplyspiler har ganske sikkert bidratt til trafikkinfarktet vi opplever her for tiden. Noe må man jo lage av de ødelagte paraplyspilene som blir gjenvunnet, så hvorfor ikke biler som kan beskytte de stakkars vestlendingene mot det ubarmhjertige klimaet, har sikkert de velmenende bilprodusentene tenkt. Jo takk! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar