mandag 1. desember 2014

Jämtland og Härjedalen og ting som faktisk går som det skal...


Vi er vel alle kjent med begrepet "Murphys lov" - den som sier at alt som kan gå galt, går galt. Det jeg lurer på er om det ikke finnes en annen lov? En som sier noe mer i retning av "det vil helst gå godt", eller "selv om ting kan gå galt, så gjør de ikke alltid det".

Det jeg gjerne vil fortelle om her, er våre erfaringer med Herjedalskjøkken. For nærmere elleve år siden fant vi ut at kjøkkenet som ble satt inn da huset var nytt i 1988 begynte å trenge en ansiktsløftning. Tidens tann og ikke minst to småbarn hadde satt sitt preg på både dører og benkeplater, og kjøkkenet så mildest talt loslitt ut. Vi grudde oss litt til å sette i gang renovering av husets viktigste rom, men gikk fulle av håp av gårde på en boligmesse for å se hva alternativene var.

Der traff vi ganske raskt på en representant fra Herjedalskjøkken som driver med kjøkkenfornying. Det vil si at man skifter ut dører og andre slitasjeutsatte deler, men lar selve skapstammene leve videre. Dette tiltalte oss veldig av så mange grunner. Selvfølgelig er det mye billigere enn et helt nytt kjøkken, men også med tanke på miljøet var det en god idé. Tidsbruken var også et godt argument, og snart hadde vi laget avtale med den hyggelige selgeren om å komme hjem til oss for en uforpliktende titt, med påfølgende pristilbud.

Selgeren var både hyggelig og dyktig og kom med flere gode forslag - blant dem å bytte ut underskap med skuffer, noe som naturligvis gjør det mye enklere å holde styr på innholdet. Prisen vi fikk var et messetilbud, og var så absolutt til å leve med, selv om vi regnet med at det ville komme uforutsette utgifter på toppen av det.

Kjøkkenmontøren kom da han sa han skulle komme. Gjorde jobben til perfeksjon. Ingenting gikk galt. Alt gikk på skinner. Det eneste uhellet i hele kjøkkenoppussingen stod min kjære for, da han helt på egen hånd klarte å skjære seg i hånden da han la nye gulvfliser.

Vi hadde kjøpt ny, innebygd stekeovn underveis, og fant ut at det ble et tomrom under den som var nok til en smal skuff til å oppbevare stekebrett og den slags i. Så da bestilte vi en ekstra skuff i etterkant, som naturligvis ikke var innberegnet i tilbudet vi fikk. Vi tenkte at "nå kommer den store ekstraregningen". Du har hørt det før: "Dette er en ekstrabestilling. De må lage det spesielt. Det er laget på mål. Det kommer utenom." Stor var derfor vår forbauselse da regningen kom på nøyaktig det beløpet vi var blitt enige om. De hadde ikke en gang tatt betalt for den ekstra skuffen, ei heller den ekstra tiden snekkeren brukte på å montere den! Vi har aldri vært så fornøyde, tror jeg...

Så skrur vi tiden fram til i dag. Etter nærmere elleve år fikk vi altså det som må betegnes som et tretthetsbrudd i en hengsel på kjøkkenets mest brukte skapdør. Vi kontaktet Herjedalskjøkken på mail og forklarte problemet. På søndag ettermiddag (!) tikket det svar inn i innboksen: "Hva er adressen din?" Så fint, tenkte vi og regnet med at hengselen ville bli sendt i posten med faktura.

I dag (mandag) da jeg kom hjem fra jobb og så etter post, lå det en uinnpakket hengsel til kjøkkendøra i postkassen vår. Ingen konvolutt, ei heller noe upålitelig postvesen var benyttet - bare en hyggelig ansatt som hadde kjørt innom med en hengsel til oss - helt vederlagsfritt!

Det er kanskje ikke noe førstesideoppslag, men det er sånne hendelser som gjør at jeg fortsetter å ha tiltro til at verden stort sett er et hyggelig sted, og at mennesker for det meste ønsker å hjelpe hverandre. Så på en dårlig dag, når det er mørkt ute, sjefen er en drittsekk, og kjøkkenet definitivt kunne trengt en ansiktsløftning, så tenk på at det finnes et firma som faktisk liker og tror på det de gjør! For noen annen forklaring kan jeg ikke finne på den fantastiske behandlingen vi har fått. Jeg anbefaler dem med glede!

P. S. Nei - jeg skal ikke pusse opp kjøkkenet på nytt i nær framtid og jeg er heller ikke betalt for å skrive dette innlegget. Bare sånn i tilfelle noen lurte...